Ik heb een probleem met mijn woning, wat moet ik doen?

Staat het probleem vermeld in het onderhouds ABC met als kenmerk dat de huurder verantwoordelijk is, dan dien je het probleem zelf te herstellen en/of op te lossen. Heb je een probleem wat door de verhuurder opgelost dient te worden? Dan kun je contact opnemen met onze serviceafdeling. De serviceafdeling is bereikbaar op 073-5340431 of via service@vanwanrooij.nl. Wanneer je een servicemelding doet, is het belangrijk dat daarbij altijd jouw contactgegevens, het adres van jouw woning en jouw melding duidelijk omschreven staan. Indien je foto’s hebt kun je deze aan de mail toevoegen.

Ik wil aanpassingen aan mijn woning aanbrengen, mag dat?

Je mag altijd aanpassingen aanbrengen die je later gemakkelijk kunt terugbrengen in de originele staat. Denk bijvoorbeeld aan het ophangen van gordijnen of het schilderen van muren. Voor ingrijpende veranderingen heb je onze toestemming nodig. Het gaat hier bijvoorbeeld om het plaatsen van een keukenblok, tegelvloer, ligbad, aanbouw, overkapping, enzovoort. Wij willen dat onze woningen veilig blijven om in te wonen en willen de woning in de toekomst gemakkelijk aan iemand anders kunnen verhuren. Om dit mogelijk te maken dienen aanpassingen aan een aantal voorwaarden te voldoen. Deze voorwaarden zijn hier te vinden. Je vraagt onze toestemming voor een ingrijpende verandering per aangetekend schrijven of per mail o.v.v. ‘aanvraag zelf aangebrachte voorziening’. Stuur een tekening van de oude en de nieuwe situatie mee met het aanvraagformulier. Wanneer je een bouwvergunning van de gemeente hebt, dien je deze ook mee te sturen. Wij geven doorgaans binnen drie weken een reactie op jouw aanvraag. Pas na schriftelijk ontvangst van ons akkoord mag je de aanpassingen uitvoeren.

Ik wil de huurovereenkomst beëindigen, hoe kan ik de huur opzeggen?

Als je gaat verhuizen dien je altijd schriftelijk de huur op te zeggen. Dit doe je door de huuropzegging per aangetekend schrijven te verzenden aan; Borgdonck O.G. BV Postbus 4 5386 ZG Geffen Indien de huurder is overleden vragen wij een (kopie) van het overlijdensbericht. Staat jouw huurcontract op twee namen of is er tussentijds een medehuurderschap aangevraagd? Dan dient ook de andere huurder de huuropzegging te ondertekenen. De opzegging is anders niet geldig. Zodra wij de huuropzegging hebben ontvangen sturen we een bevestigingsbrief met daarin de einddatum van de huur. Tevens plannen wij of de makelaar een eindinspectie met je in.

Wat is huurtoeslag en heb ik hier recht op?

Huurtoeslag is een bijdrage vanuit de overheid in de huurlasten. Deze toeslag wordt uitbetaald door de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst kun je berekenen of je in aanmerking komt voor huurtoeslag. www.toeslagen.nl

Wat gebeurt er als ik de huur niet (op tijd) betaal?

Wij hanteren een incassobeleid. Als de huur niet op tijd is betaald, ontvang je van ons een betalingsherinnering. Het kan natuurlijk gebeuren dat je vergeten bent om de huur te betalen. Als we na de betalingsherinnering nog geen huurbetaling van je ontvangen, dan schakelen we een incassobureau in. De deurwaarder van dit incassobureau geeft je nog één keer de gelegenheid om de huur alsnog te betalen. Betaal je niet, dan vraagt de deurwaarder (in overleg met ons) een ontbinding van de huurovereenkomst aan bij de kantonrechter. Alle bijkomende proces- en deurwaarderskosten zijn voor jouw rekening en deze kosten kunnen fors oplopen. Mocht je onverhoopt de huur niet op tijd kunnen betalen, neem dan zo snel mogelijk contact op met een van onze medewerkers van Borgdonck. We gaan dan kijken wat we voor je kunnen doen, een betalingsregeling behoort tot de mogelijkheden.

Ik heb overlast, wat kan ik doen?

Je hoort soms leefgeluiden van jouw buren. Er is pas sprake van overlast als het gaat om ernstige aanhoudende overlast. Er zijn dus twee zaken van belang om vast te stellen: 1. De overlast is ernstig en aanhoudend. 2. Het verstoort jouw woongenot. Het komt vaak voor dat mensen niet weten dat zij overlast veroorzaken. Ga daarom altijd eerst praten met de persoon die overlast geeft. Vertel jouw verhaal en geef de ander ook de kans zijn/haar verhaal te vertellen. Probeer samen een oplossing te vinden en goede afspraken te maken. Als een gesprek niet helpt, kun je bij ons terecht. We kunnen helaas niet altijd alle problemen oplossen, maar we kunnen wel met je meedenken. Dit betekent dat we met jou en de ander(en) in gesprek gaan. Lukt het ons niet om te bemiddelen en kunnen andere instanties je ook niet helpen, dan is het mogelijk dat wij een rechter inschakelen. Hij kan degene die overlast veroorzaakt een straf opleggen of ons toestemming geven om de veroorzaker uit zijn woning te zetten.

Hoe moet ik mijn woning opleveren?

In deze lijst zie je waar de woning aan moet voldoen bij oplevering. Deze punten worden gecontroleerd tijdens de eindinspectie. Heb je een huurder gevonden die een aantal van jouw zelf aangebrachte aanpassingen/zaken wilt overnemen? Dan gelden uiteraard een aantal uitzonderingen op de opleverpunten. Als de volgende huurder de aanpassing wil overnemen, dan mag je de aanpassing laten zitten. Je dient dan een overnameformulier in te vullen en te ondertekenen. Dit formulier kun je opvragen via vastgoed@vanwanrooij.nl. Zowel jouw handtekening als de handtekening van de nieuwe huurder dient op het formulier te staan.