Skip to main content

Goed Verhuurderschap

Jouw rechten en plichten als huurder

Je huurt een woning bij Borgdonck. Wat zijn je rechten en plichten en wat mag je van ons verwachten?

We zetten graag alles voor je op een rijtje.

Je huurt een woning om in te wonen. Dat betekent:

  • Je gebruikt de woning niet voor andere doeleinden, zoals een bedrijf of opslag,; tenzij je hier schriftelijke toestemming voor hebt. Thuiswerken mag wel als dat op geen enkele manier storend is voor uw buren of omwonenden.
  • Je woont er zelf en laat niet zomaar anderen in de woning wonen. Alleen je partner en thuiswonende kinderen mogen zonder toestemming bij je wonen. Wil je iemand anders laten inwonen? Vraag dan vooraf toestemming.
  • Als je langere tijd ergens anders verblijft, dien je dit melden. Wij kunnen controleren of je de woning nog als hoofdverblijf gebruikt. Stellen wij vast dat je zelf niet meer in de woning woont? Dan zullen wij de rechter vragen de huurovereenkomst te beëindigen. Wij kunnen de woning dan toewijzen aan een iemand anders die een woning zoekt.
  • Je schrijft je in bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente en je blijft op dit adres ingeschreven staan zolang je de woning van ons huurt. Als de huur stopt dan dien je je weer uit te schrijven bij de gemeente.
Naar het aanbod
Appartement huren vught Rozenoord
Geldrop Twekaterrein

Wij mogen niet zomaar jouw woning betreden, tenzij er een noodsituatie is

Wij respecteren jouw privacy en betreden de woning alleen in deze gevallen:

  • Bij een noodsituatie, zoals een gaslek, brand of ernstige lekkage.
  • Wanneer we dringende werkzaamheden (onderhoud en inspecties) moeten uitvoeren.
  • Wanneer we gaan renoveren en jij daarover tijdig bent geïnformeerd.
  • Je medewerking nodig is voor werkzaamheden bij je buren.
  • Als we een bezichtiging plannen voor nieuwe verhuur of verkoop.

We maken altijd een afspraak, behalve bij noodgevallen.

Onderhoud en reparaties

Onderhoud en reparaties
Service- en reparatieverzoeken, meldingen met betrekking tot dagelijks onderhoud en schade ten gevolge van een onvoorzien voorval kun je hier melden.

Om je snel en goed te kunnen helpen is het belangrijk dat je de gegevens over je melding zo compleet mogelijk invult. Is er sprake van een acute technische calamiteit, dan kun je gebruikmaken van het noodnummer 073-5554650.

Borgdonck voert geen reparaties uit als:

  • Het gaat om kleine en eenvoudige herstellingen die voor jouw rekening komen.
  • Zelf aangebrachte voorzieningen (zoals een nieuwe keuken of vloer) dien je zelf te onderhouden. Let op: vraag altijd toestemming aan ons als je iets toevoegt of verandert aan de woning. Lees hierover meer.
  • Reparaties door schade die jij (of iemand in jouw woning) veroorzaakt hebt, betaal je zelf.
  • Het niet mogelijk is om iets te repareren.
  • De reparatie is te duur. Het is niet redelijk om herstel of vervanging te vragen.

Verdere informatie vind je hier op de website van de Rijksoverheid: Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder? | Rijksoverheid.nl

Huurovereenkomst en huurverhoging

Huurovereenkomst
Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang u de woning kunt huren. Meer daarover leest u op de site van de Rijksoverheid lees je wat alle verschillende soorten overeenkomsten inhouden.

Huurverhoging

  • De overheid bepaalt elk jaar hoeveel de huur maximaal mag stijgen.
  • Wij informeren je op tijd over een eventuele huurverhoging.
  • Je kunt de maximaal redelijke huurprijs controleren op de website van de Huurcommissie via huurcommissie.nl. Let op: dit gaat om de kale (netto) huurprijs, dus zonder het voorschot van de servicekosten.

Klachten en geschillen

Klachten en geschillen
Ben je ergens niet tevreden over? Laat het ons weten!

  • Dien per mail je klacht in via info@borgdonck.nl
  • Als we er samen niet uitkomen kun je terecht bij de onafhankelijke klachtencommissie of bij het meldpunt van de gemeente.
  • In sommige gevallen kun je naar de Huurcommissie of de rechtbank.

Meldpunt gemeente 

Op de website van jouw gemeente vind je een meldpunt goed verhuurderschap waar je als huurder terecht kunt met signalen en meldingen over ongewenst huurgedrag. Maar ook voor advies en vragen mag je bij het meldpunt aankloppen.

Heb je vragen? Neem contact met ons op, we helpen je graag!

Huurappartement Utrecht Rijnvliet