Op deze pagina vind je informatie voor jou als huurder. Zo lees je wat je wel of niet mag als huurder, wat je moet doen als er gebreken of storingen zijn en hoe je bijvoorbeeld je huurovereenkomst kunt opzeggen. Wil je meer informatie over je rechten en plichten als huurder? Bekijk dan deze pagina over goed verhuurderschap.
Huurdersinformatie
Alles wat je moet weten als je huurt bij Borgdonck
Handige info voor huurders

Reparatie en Onderhoud
Ik wil een schade of storing melden
Service- en reparatieverzoeken, meldingen met betrekking tot dagelijks onderhoud en schade ten gevolge van een onvoorzien voorval, kun je hier melden.
Om je snel en goed te kunnen helpen is het belangrijk dat je de gegevens over je melding zo compleet mogelijk invult. Is er sprake van een acute technische calamiteit, dan kun je gebruikmaken van het noodnummer 073-5554650.
Goed om te weten:
- Blijkt dat er sprake is van vernieling of verkeerd gebruik? Dan moet je zelf de kosten voor reparatie betalen.
- Repareren wij een voorziening die jij (of een vorige huurder) zelf in je huis heeft aangebracht? Ook dan moet je zelf de kosten voor reparatie betalen.
- Is er sprake van schade, lees dan hier wie voor welke schade verantwoordelijk is.
Voorkom reparaties aan je woning en lees op deze pagina de tips over het onderhouden van je woning. Voor diverse veel gestelde vragen met betrekking tot het gebruik en onderhoud van je woning hebben we instructiefilmpjes gemaakt.
Ik heb schade aan mijn woning
Wat doe je bij schade?
Brand, storm, verzakking, instorting, lekkage, leidingbreuk, stroomuitval of verstopping? Het zijn vervelende gebeurtenissen met kans op ernstige schade.
In veel gevallen herstellen wij de schade, maar niet altijd. Schade aan jouw eigen spullen vergoeden wij nooit (hiervoor kun je eventueel wel zelf een inboedelverzekering afsluiten). Hieronder lees je van verschillende soorten schades wat je moet doen en wie de kosten betaalt.
Stormschade
Wanneer de woning stormschade heeft opgelopen, is Borgdonck hiervoor verzekerd. Indien er sprake is van (vervolg)schade door eigen schuld dien je zelf de kosten te betalen. Denk hierbij aan ramen of deuren die niet afgesloten waren tijdens de storm.
Voor stormschade aan de woning zelf, kun je je reparatieverzoek hier melden
Inbraakschade
Hiervoor dien je, nadat je aangifte hebt gedaan bij de politie, een kopie van je aangifteformulier aan ons te sturen. Wij herstellen dan de schade aan de woning. Voor schade aan je eigen bezittingen is ons advies jezelf te verzekeren door middel van een inboedelverzekering.
Voor inbraakschade aan de woning zelf, kun je je reparatieverzoek hier melden.
Brandschade
Wij zijn verzekerd voor brandschade aan de woning. Voor brandschade aan je eigen bezittingen, is ons advies jezelf te verzekeren door middel van een inboedelverzekering.
Voor brandschade aan de woning zelf, kun je je reparatieverzoek hier melden
Waterschade
Voor waterschade aan je inboedel, bijvoorbeeld vloerbedekking, dien je jezelf te verzekeren. Dit valt namelijk onder je inboedelverzekering.
Indien er schade is aan de woning zelf, kun je je reparatieverzoek hier melden.
Schade aan eigen aanpassingen
De herstelkosten van schade aan eigen aanpassingen in de woning dien je in eigen beheer te herstellen en betalen. Wij raden je aan hiervoor een inboedelverzekering af te sluiten.
Ruitschade
Borgdonck heeft géén glasverzekering voor jouw woning afgesloten. Wij adviseren je deze zelf af te sluiten. Ruitschade dien je in eigen beheer te laten herstellen en dus ook te betalen.
Gevolgschade
In geval van inbraak, brand of lekkages valt slechts een deel van de schade onder verantwoordelijkheid van Borgdonck. Water-, rook- en andere gevolgschade die de inboedel van de huurder of het huurdersbelang betreft, worden niet door de verzekering van Borgdonck gedekt.
Indien er schade is aan de woning zelf, kun je je reparatieverzoek hier melden.
Ik wil mijn woning aanpassen
Woning aanpassen
Je mag altijd aanpassingen aan je woning aanbrengen die je later gemakkelijk kunt terugbrengen in de originele staat. Denk bijvoorbeeld aan het ophangen van gordijnen of het schilderen van muren (originele kleur van muren etc. moet in het “witspectrum” vallen).
Voor ingrijpende veranderingen heb je onze toestemming nodig. Het gaat hier bijvoorbeeld om het plaatsen van een keukenblok, tegelvloer, ligbad, aanbouw, overkapping etc.
Onderhoud van aanpassingen aan je woning
Je bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan dingen die je aanpast in de woning. Heb je bijvoorbeeld zelf een keuken geplaatst en gaat er iets kapot? Dan kun je voor reparatie (en de eventuele kosten) niet bij Borgdonck terecht.
Voorwaarden voor aanpassingen in de woning
Wij willen dat onze woningen veilig blijven om in te wonen en willen de woning in de toekomst gemakkelijk aan iemand anders kunnen verhuren. Om dit mogelijk te maken dienen je aanpassingen aan een aantal voorwaarden te voldoen:
Bouwtechnische voorwaarden
- De aanpassing is niet gevaarlijk voor je gezondheid of die van omwonenden.
- De aanpassing geeft geen overlast.
- De aanpassing is van goede kwaliteit (indien nodig aangetoond met technische tekeningen en/of omschrijvingen).
- Je zorgt eerst voor een bouwvergunning (indien nodig).
- De aanpassing past binnen het bouwbesluit.
- Je mag de woning niet beschadigen. Gebeurt dit toch, dan zijn de herstelkosten voor jouw rekening.
Onderhoudstechnische voorwaarden
- Als het voor onderhoud noodzakelijk is dat je de aanpassing tijdelijk verwijdert zorg je daar zelf voor. De eventueel gemaakte kosten worden niet door Borgdonck vergoed.
- De materialen die je voor de aanpassing gebruikt zijn na te bestellen. Dit om eventuele schade in de toekomst te herstellen.
Verhuurtechnische voorwaarden
- De woning mag geen waardevermindering oplopen.
- Het staat verhuurder vrij om bij het einde van de huur de woning teruggeleverd te krijgen in originele staat. In dit geval dient de huurder de aanpassingen voor eigen rekening en risico terug te brengen in originele staat.
Overige voorwaarden
- De bewoner neemt bij start en afronding contact op met Borgdonck zodat wij in de gelegenheid worden gesteld om controlemomenten uit te voeren.
- Zowel de realisatie, onderhoud en demontage zijn voor eigen rekening en risico van de huurder.
Hoe vraag je onze toestemming?
Je vraagt toestemming per mail (onderhoud@borgdonck.nl) onder vermelding van “aanvraag zelf aangebrachte voorziening”. Stuur een tekening van de oude en nieuwe situatie mee met je aanvraag. Wanneer je een bouwvergunning van de gemeente hebt, dien je deze ook mee te sturen. Wij geven je binnen drie weken een reactie op jouw aanvraag.
Onderhoud van je woning
Planmatig onderhoud
Planmatig onderhoud is een van de belangrijkste middelen om de kwaliteit van onze woningen op peil te houden.
De daarbij behorende werkzaamheden die door Borgdonck uitgevoerd worden bestaan onder andere uit het schilderen van de buitenzijde van de woning en het controleren van de CV- of warmtepompinstallatie. Indien we bij jou aan de slag gaan, word je hierover geïnformeerd.
We verwachten dat je toegang tot je je medewerking verleent om het onderhoud uit te voeren (o.a. inplannen en uitvoeren van een afspraak met installateur).
Hiermee voorkom je onnodige kosten voor zowel Borgdonck als ook jou zelf (als er schade aan de woning ontstaat door nalatig handelen).
Wie doet wat?
Iedere woning heeft onderhoud nodig. Een deel van dat onderhoud verzorgt Borgdonck, en voor een deel ben je als huurder zelf verantwoordelijk. Je leest hieronder meer over wie wat doet.
Onderhoudstaken voor de huurder
Als huurder heb je een ‘verzorgingsplicht’. Dat betekent dat je verantwoordelijk bent voor het dagelijks onderhoud van je huis. Je moet bijvoorbeeld schoonmaken, de tuin en schuttingen onderhouden en eventueel ongedierte bestrijden.
Alle verantwoordelijkheden voor huurders die te maken hebben met onderhoud, staan in de wet. Je kunt ze lezen in het ‘Besluit Kleine Herstellingen’. Een paar voorbeelden lees je hieronder. Meer informatie staat op de website van de Rijksoverheid.
Voorbeelden verantwoordelijkheden huurder
- Het schilderwerk binnen in huis.
- Zorgen voor nieuwe sleutels als deze kapot of kwijt zijn.
- De tuin en het achterpad netjes houden (gras maaien, onkruid en overhangende begroeiing weghalen, etc.).
- Schuttingen (van hout) en hekken (of andere erfafscheiding) onderhouden.
- Goten en regenafvoer schoonhouden.
Bekijk hier diverse instructiefilmpjes met uitleg over het gebruik en onderhoud van jouw woning
Verantwoordelijkheden voor Borgdonck
Als verhuurder zijn wij verantwoordelijk voor het grotere onderhoud (ook wel: planmatig onderhoud). Wij zorgen bijvoorbeeld voor het schilderwerk aan de buitenkant van het huis. En we repareren of vervangen dakbedekking als dat nodig is.
Reparaties
Je kunt bij ons een reparatie melden als er iets in of aan de woning kapot gaat.
Goed om te weten:
- Blijkt dat er sprake is van vernieling of verkeerd gebruik? Dan moet je zelf de kosten voor reparatie betalen.
- Repareren wij een voorziening die jij (of een vorige huurder) zelf in je huis heeft aangebracht? Ook dan moet je zelf de kosten voor reparatie betalen.
Soms kunnen wij iets niet meer repareren, bijvoorbeeld in je keuken, badkamer of toilet. In dat geval vervangen wij hetgeen wat kapot is.
Tips voor onderhoud
Bekijk hier diverse instructiefilmpjes met uitleg over het gebruik en onderhoud van jouw woning. Onderstaand vind je nog meer nuttige tips:
- Voorkom en verhelp verstoppingen
- Voorkom legionellabesmetting
- Voorkom vastzittende kranen
- Vervang koolstoffilters
- Ontluchten en bijvullen CV-installatie
- Ventileren en eventueel bouwvocht
- Onderhoud doucheruimte
- Test rookmelders
- Onderhoud van de tuin
- Voorkom ongedierte
- Hoe omgaan met zet- en krimpscheuren
Verstoppingen voorkomen en verhelpen
Voorkom verstopping door een zeefje in de keukengootsteen te plaatsen en spoel alleen vloeibare dingen door de gootsteen (maar geen kookvet etc). Dat geldt ook voor het toilet en andere afvoeren.
Spoel één keer per maand de afvoerleidingen schoon met heet water en wat gewone soda. Geen caustic-soda of andere agressieve ontstoppingsmiddelen, want die kunnen de leidingen aantasten.
Toch een verstopte afvoer? Misschien kun je het probleem met een rubberen ontstopper verhelpen. Lukt dat niet? Zet dan een emmer onder de zwanenhals en draai de sifon los.
Probeer de verstopping op te lossen door voorzichtig in de buis te prikken. Controleer het doucheputje als het douchewater niet goed wegloopt. Lukt dit allemaal niet? Geef je reparatieverzoek hier door.
Voorkom legionellabesmetting
In stilstaand water kan zich de legionellabacterie ontwikkelen. Als je de volgende regels in acht neemt, maakt de legionellabacterie weinig kans.
- Zet kranen die je weinig gebruikt elke week minstens een minuut open. Zet mengkranen in het midden, zodat de koud- en warmwaterleiding tegelijk worden doorgespoeld. Als je een thermostatische mengkraan hebt hoef je de temperatuurinstelling niet te wijzigen.
- Dit is ook verstandig als er langer dan één week niemand in je woning is geweest. Laat het water rustig stromen en voorkom dat het vernevelt. Houd de douchekop in een emmer onder water. Ook de tuinslang kun je even doorspoelen; dat water kun je daarna gewoon gebruiken om de planten water te geven.
- Stel de temperatuur van de geiser, boiler of combiketel in op 60°C tot 65°C. Raadpleeg zo nodig de handleiding van je warmwatertoestel.
Voorkom vastzittende kranen
Kranen die je weinig gebruikt kunnen gaan vastzitten. Dat komt door de kalk in het water. Draai daarom alle kranen minstens een paar keer per jaar open en dicht, ook de hoofdkraan.
Vervang filters van je afzuigkap
Na verloop van tijd raken afzuigkapfilters verzadigd. De verzadigde filters zorgen ervoor dat de kap harder moet werken. Zonder effect, want kookgeurtjes blijven steeds langer in de keuken hangen en de afzuigkap maakt meer lawaai.
Regelmatig onderhoud en vervanging van de koolstoffilters in je dampkap is essentieel voor een goede werking. Wij adviseren je dan ook om de koolstoffilter van je afzuigkap 1 tot 2x per jaar te vervangen.
Ontluchten en bijvullen CV-installatie
Borgdonck heeft een onderhoudscontract afgesloten op je CV/MV-installatie of warmtepomp. De CV-installatie wordt dus periodiek gecontroleerd en schoongemaakt. Je dient wel zelf de CV-installatie bij te vullen en te ontluchten.
Lees daarvoor de gebruiksaanwijzing bij de ketel en gebruik de vulslangset en ontluchtingssleutels. De gebruikershandleiding heb je bij aanvang van de huur verkregen.
Ventileren en eventueel bouwvocht
Door koken, wassen en douchen komt er nogal wat vocht in huis. Het gevolg hiervan zijn beslagen ruiten en misschien ook wel zwarte plekken op het plafond van de badkamer. Om dit te voorkomen is het belangrijk om te ventileren en je huis droog te houden.
Hoe doe je dit? Zet elke dag minimaal een half uur een raam of buitendeur open. Als je ventilatieroosters hebt, dan kun je zorgen dat deze altijd openstaan en regelmatig schoongemaakt worden. Ook als de woning mechanische ventilatie heeft, dienen de ventielen of roosters openstaan en dien je ze af en toe schoon te maken.
Bouwvocht
Bij nieuw opgeleverde woningen kan het voorkomen dat de woningen nog erg vochtig zijn. Dit kan ontstaan tijdens het bouwen in een regenachtige periode.
Je kunt dit herkennen aan bijvoorbeeld beslagen ramen, schimmels in minder geventileerde ruimtes (de meterkast, bergruimtes en zolder) of door te meten met een hygrometer.
Een nieuwbouwwoning is goed geïsoleerd en kierdicht om warmteverlies en tocht te voorkomen. Dit betekent dat je om het vochtgehalte te verlagen, extra moet ventileren. Zorg ervoor dat de ventilatieroosters en knieschotten op zolder openstaan en dat je elk half jaar de roosters in het ventilatiesysteem schoonmaakt en regelmatig vervangt.
Doucheruimte onderhouden
Het is erg belangrijk om ook de doucheruimte goed te onderhouden. Denk hierbij aan:
1. Het droogmaken van de douchewanden, rubbers en kranen na gebruik. Droog de wand bijvoorbeeld snel met een glaswisser, de vloer met een vloerwisser en de kranen en rubbers met een droge doek. Vergeet ook niet de douchegoot of doucheput regelmatig schoon te maken.
2. Ontkalk de douchekop.
Wanneer je merkt dat de douche niet goed meer doorstroomt, zullen de gaatjes verstopt zitten met kalk. Dit kan komen doordat je de douchekop niet altijd goed droog hebt gemaakt. Je kunt dit gemakkelijk verhelpen door een emmer met 2/3 deel azijn en 1/3 water laat vollopen, waarna je de douchekop minimaal een uur in de emmer laat liggen.
3. Maak ook de tegels en voegen regelmatig schoon.
Deze staan namelijk vaak direct in contact met water, waardoor kalk hier snel en gemakkelijk hecht.
Rookmelders voor alle zekerheid
Onze woningen zijn op elke verdieping voorzien van een rookmelder. Deze waarschuwt je op tijd als er brand in de woning uitbreekt. Zodra een rookmelder rook signaleert laat het een alarmsignaal horen. Onze rookmelders zijn op het elektranet aangesloten en uitgerust met een batterij die fungeert als back-up bij stroomuitval.
Is de batterij bijna leeg, dan laat de melder 30 dagen lang één keer per minuut een piepsignaal horen. Je weet dan dat je de batterij dient te vervangen.
Op de rookmelder zit een testknop. Als je die indrukt hoor je het alarmsignaal en weet je dat het apparaat goed werkt. Gebruik voor het testen dus geen kaarsen of brandend papier want daarmee kun je de rookmelder beschadigen.
Onderhoud van de tuin
Als huurder dien je de eventuele tuin netjes in orde te houden. Zorg ervoor dat de gevels, kozijnen en het dak goed bereikbaar blijven voor een eventuele onderhoudsbeurt. Wij raden het af om klimplanten tegen de gevel te laten groeien, deze kunnen veel schade veroorzaken aan de woning.
Ongedierte
Ongedierte is niet alleen lastig, maar ook onhygiënisch. Het kan ziektes veroorzaken, dus zorg dat je ongedierte bestrijdt. Laat geen voedselresten en onverpakte voorraden slingeren, want dat trekt muizen aan.
Deze komen (met name in de winter) binnen via afvoerputjes, gaten en ventilatieroosters. Ruim tevens oude bladeren, hout, afval en andere schuilplaatsen goed op.
Hoe omgaan met zet- en krimpscheuren
In vrijwel iedere woning komen na verloop van tijd zet- en krimpscheuren voor. De krimpscheuren langs plafonds en wanden blijf je helaas zien totdat je nieuw behang of een andere wandafwerking neemt.
De zet- en krimpscheuren zijn dicht te zetten met overschilderbare acrylaatkit. Borgdonck zal geen opdracht verstrekken voor herstel van zet- en krimpscheuren. Dit is aanhangend aan de bouw van de woning.
Huur en Betalen
Huurbetaling en Achterstand
Het is de bedoeling dat vóór de eerste dag van iedere maand het volledige huurbedrag (inclusief servicekosten) op onze rekening staat. Om het jou zo makkelijk mogelijk te maken, maken wij gebruik van automatische incasso.
Het voordeel hiervan is dat je niet iedere maand zelf aan de betaling hoeft te denken.
Wat gebeurt er als je jouw huur niet betaalt?
- Als je de huur niet op tijd betaalt, (wij kunnen niet op tijd via de automatische incasso afschrijven), dan ontvang je van ons een betalingsherinnering.
- Als we na de betalingsherinnering nog geen huurbetaling van je ontvangen, dan zijn wij verplicht je bij de gemeente te melden in het kader van vroegsignalering. Mocht je hulp van de gemeente afwijzen, dan schakelen we een incassobureau in.
- De deurwaarder van dit incassobureau geeft je nog één keer de gelegenheid om de huur alsnog te betalen. Betaal je niet, dan vraagt de deurwaarder (in overleg met ons) om een ontbinding van de huurovereenkomst bij de rechter. Alle bijkomende proces- en deurwaarderskosten zijn voor jouw rekening en deze kosten kunnen fors oplopen.
Betalingsregeling
Mocht je onverhoopt de huur niet op tijd betalen, neem dan zo snel mogelijk contact op met een van onze medewerkers. We gaan dan kijken wat we voor je kunnen doen, een betalingsregeling behoort tot de mogelijkheden.
Huurverhoging
De netto huurprijs van je woning kan éénmaal per jaar wijzigen. De eerste wijziging vindt plaats binnen 12 maanden na ingangsdatum van het huurcontract.
Bij woningen met een sociaal karakter wordt als datum 1 juli aangehouden. De verhoging is opgenomen in de huurovereenkomst en/of gebaseerd op de huidige wet- en regelgeving.
Los van de wettelijke huurverhogingen mag een wijziging van de huurprijs altijd, mits hierover overeenstemming bestaat tussen de huurder en verhuurder.
Denk hierbij aan een woningverbetering, zoals het plaatsen van isolatieglas of een duurzame cv-installatie. Deze werkzaamheden kunnen een huurverhoging tot gevolg hebben.
Indien servicekosten van toepassing zijn, mag Borgdonck deze jaarlijks aanpassen. Vaststelling van de servicekosten gebeurt mede aan de hand van prijsstijgingen en verbruikscijfers.
Huurtoeslag
Huurtoeslag is een bijdrage vanuit de overheid in de huurlasten. Deze toeslag wordt uitbetaald door de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst kun je berekenen of je in aanmerking komt voor huurtoeslag (www.toeslagen.nl).
Afrekening servicekosten
Voor woningen met gezamenlijke voorzieningen (bijvoorbeeld appartementencomplexen) betaal je naast de huur ook iedere maand een voorschot voor de servicekosten. Met servicekosten bedoelen we bijvoorbeeld diensten als het schoonmaken van algemene ruimtes of onderhoud van een gezamenlijke tuin.
Overzicht
Ieder jaar krijg je tussen eind maart en eind juni een overzicht van de voorschotten die je hebt betaald, en de servicekosten die werkelijk gemaakt zijn.
Heb je teveel betaald? Dan krijg je geld terug.
Waren de werkelijke kosten hoger? Dan moet je helaas bijbetalen.
Berekening
Wij proberen de voorschotten uiteraard altijd zo te berekenen dat je niet extra hoeft te betalen.
Huurcontract
Wijzigingen doorgeven
Wijziging contactgegevens
Indien jouw mailadres of telefoonnummer wijzigt, verzoeken wij je dit per mail door te geven aan info@borgdonck.nl.
Wijziging rekeningnummer
Om jouw rekeningnummer te wijzigen, dient er een nieuwe machtiging voor automatische incasso afgegeven te worden. Een machtigingsformulier is via email op te vragen (info@Borgdonck.nl) onder vermelding van “aanpassing incasso gegevens”.
Aanpassing contractpartijen huurovereenkomst
Indien je een wijziging wenst door te voeren in de contractpartijen dien je hiertoe per mail een verzoek in te dienen bij Borgdonck. Een wijziging van een van de contractpartijen is enkel en alleen toegestaan met uitdrukkelijke toestemming van Borgdonck.
Borgdonck zal na de aanvraag hiertoe beoordelen of op basis van de op dat moment geldende huurcriteria de huurovereenkomst kan worden voortgezet.
Huuropzegging
Hoe zeg je jouw huur op?
Als je gaat verhuizen dien je, met inachtneming van de opzegtermijn die is opgenomen in je huurovereenkomst, de huuropzegging te mailen aan info@borgdonck.nl. Indien jouw huurcontract op twee namen staat of er is in de tussentijd een medehuurderschap aangevraagd, dan vragen wij je de medehuurder in de ‘cc van de opzegmail mee te nemen. Indien de opzegging van een ander mailadres komt dan bij ons bekend, dan zullen wij de opzegging ook telefonisch verifiëren.
Indien de huurder is overleden, vragen wij om een (kopie) van het overlijdensbericht.
Wanneer is de opzegging definitief?
De opzegging is pas definitief als je de bevestiging van Borgdonck ontvangen hebt. Zodra wij je huuropzegging hebben ontvangen, sturen we een bevestigingsbrief met daarin o.a. de einddatum van de huur, de checklist voor oplevering van de huurwoning en het overzicht herstelkosten indien bij de eindoverdracht van de woning punten naar voren komen die door de huurder hersteld hadden moeten worden, maar welke niet zijn hersteld. Tevens plant de makelaar de woninginspecties met je in.
Wat zijn de stappen na een huuropzegging?
Stappenplan
Is de opzegging van de huur van je woning door Borgdonck bevestigd, dan volgen de onderstaande stappen:
1. Voorinspectie door de makelaar
De makelaar legt contact met je om een afspraak te maken voor een voorinspectie. Tijdens deze inspectie controleert de makelaar of er zaken stuk of veranderd zijn. De makelaar registreert deze punten op een vooropleverformulier dat je nadien ontvangt.
Zelf aangebrachte voorzieningen
Heb je met goedkeuring de woning zelf aangepast? Dan bekijkt de makelaar deze aanpassingen bij de voorinspectie. Er zijn dan drie mogelijkheden:
- Je mag de aanpassing ter overname aanbieden aan een opvolgend huurder;
- Je mag de aanpassing laten zitten en je krijgt geen vergoeding;
- Je dient de aanpassing te verwijderen en de woning weer in oude staat te herstellen.
2. Kandidaat-huurder komt de woning bekijken
Wij geven nieuwe kandidaat-huurders graag de kans om de woning alvast te komen bekijken. De makelaar zal afspraken met je maken over mogelijke bezichtigingsmomenten.
3. De woning leegmaken
Voordat je de sleutels inlevert, moet de woning leeg, schoon en netjes zijn. Wat hiervan verwacht wordt lees je terug in deze checklist. De makelaar zal dit tijdens de vooroplevering ook nog toelichten. Is de woning niet conform de vereisten opgeleverd. Dan kan het zijn dat je extra kosten moet betalen. Een overzicht van deze kosten vind je hier.
Alleen de spullen die de nieuwe huurder wil overnemen, en waarover je met nieuwe huurder (via de makelaar) afspraken hebt gemaakt, mag je achterlaten in de woning.
4. De eindoplevering
Bij de eindoplevering lever je de woning op, zoals besproken bij de vooroplevering (en aan de hand van de checklist voor oplevering). Hiervan wordt het definitieve eindopleverrapport opgesteld, waarin staat opgenomen in welke staat je de woning oplevert en worden ter plaatse gemaakte foto’s bijgevoegd. Het eindinspectierapport zal door zowel jou als huurder en de makelaar ondertekend worden.
Indien eventuele herstelpunten/reparaties niet naar behoren zijn uitgevoerd, zal Borgdonck de werkzaamheden in eigen beheer uitvoeren op basis van het kostenoverzicht herstelkosten. Alle bijkomende kosten worden dan met de waarborgsom verrekend. Indien de waarborgsom niet voldoende is voor verrekening, worden deze kosten op de eindafrekening extra doorberekend.
5. Sleutels inleveren
Bij de eindoplevering, lever je de sleutels van de woning in. We verwachten hetzelfde aantal originele sleutels retour als uitgereikt ten tijde van start verhuur. Het aantal sleutels vind je terug in de huurovereenkomst.
6. Meterstanden doorgeven
Op de verhuisdatum meld je jezelf af en geef je zelf de meterstanden van elektra, gas en water aan de leveranciers door. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de desbetreffende leverancier.
7. Retour waarborgsom – de eindafrekening
De waarborgsom wordt vrijgegeven zodra vastgesteld wordt dat er geen achterstallige huurbetalingen zijn en er geen vervolgschade aan de woning is ontstaan.
Indien er een verrekening plaats dient te vinden, ontvang je een bericht waarin staat welk bedrag je ontvangt of dient te betalen.
8. Afrekenen van de eventuele servicekosten
De afrekening van de eventuele servicekosten voor het lopende jaar kan nog niet worden meegenomen in de eindafrekening. Je krijgt deze het jaar erop, op je nieuwe adres.